اخبار

|ادای احترام به قربانیان تصادفات ترافیکی شیرازی|
*به همت معاونت حمل و نقل و ترافیک و سازمان پایانه های مسافربری شهرداری شیراز برگزار شد*

در آخرین روز از هفته گذشته شهروندان شیرازی شاهد برگزاری مراسمی تحت عنوان ( یادبود قربانیان تصادفات ترافیکی ) بودند ، مراسمی که برای بزرگداشت 102 نفر از شهروندانی برگزار شد که طی نیمه اول سال جاری در جریان تصادفات رانندگی در شیراز جان خود را از دست داده اند .

اما نکته حائز اهمیت در این مراسم آن بود که محل برگزاری این مراسم این بار به جای سالن های اجتماعات در میان خیابان خلدبرین در دل شهر بود .

مدیر اجرایی برگزاری این برنامه به خبر جنوب گفت : هرسال در تقویم جهانی ، هفته ای به مناسبت یادمان قربانیان تصادفات نامگذاری شده که در طول این مدت در کشور های مختلف ، برنامه هایی در این زمینه برگزار می شود که امسال نیز به همین مناسبت این برنامه در شیراز برگزار شد .

دبیری در اشاره به برخی برنامه های اجرا شده در این مراسم ، افزود : فعالیت های اجرایی این مراسم از شهریور ماه آغاز شد و با توجه به اینکه تمامی تلاش ما این بود که این برنامه به صورت عمومی و جذاب تر نسبت به برنامه های مشابه برگزار شود ، به همین دلیل به جای آنکه برنامه را در یک سالن برگزار کنیم ، قرار شد این برنامه در خیابان و به صورت میدانی برگزار شود که اثر گزاری آن بیشتر باشد .

وی ادامه داد : اجرای موسیقی کوبه ای ( سنج و دمام ) ، نمایش شهروندی به نام ( دیو تصادف ) ، پخش کلیپ هایی از برخی تصادفات و روشن کردن 102 شمع ، پرواز 102 بالن و رها کردن 102 کبوتر به مناسبت یادمان 102 نفر از قربانیان تصادفات در نیمه اول امسال  ، از جمله برنامه هایی بود که در این مراسم برگزار شد .

دبیری اضافه کرد : علاوه بر این باتوجه به فرارسیدن چهلمین روزجان باختن تعدادی از هموطنان و همشهریان ما در حادثه منا ، در این مراسم با توزیع نذری و قرائت فاتحه ، یاد آن ها نیز گرامی داشته شد .

وی ادامه داد : در نظر خواهی که در حین و پس از این مراسم از مردم داشتیم ، اکثر شهروندان از برگزاری چنین برنامه هایی در راستای تاثیر گذاری در تلفات راضی بودند و ابراز خرسندی کردند و امیدواریم به اهداف خود در برگزاری این مراسم که در وهله اول ، کاهش تلفات ناشی از تصادفات است ، دست یابیم .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت : این برنامه در ادامه سلسله برنامه های تقویم آموزشی فرهنگ ترافیکی شهرداری می باشد که از اردیبهشت ماه آغاز شده است و اولین برنامه به عنوان روز حرکت بدون خودرو سرویس مدارس بود که به عنوان اتوبوس مدرسه اجرا شد .

علی زحمت کش ادامه داد : از دیگر برنامه های مربوط به این تقویم آموزشی که تاکنون به اجرا درآمده می توان به روز هوای پاک و روز بدون خودرو اشاره کرد که در این روز در یک حرکت نمادین ، مسئولین شهرداری شیراز نیز با دوچرخه به محل کار خود رفتند .

وی ادامه داد : اما یکی دیگر از برنامه های تاثیر گذار این تقویم به عنوان روز پاک بود که در این روز خیابان عفیف آباد برای ساعاتی بسته و تبدیل به پیاده راه شد که مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفت .

وی اظهار داشت : در کشور یک دهه بعنوان دهه ایمنی نام گذاری شده که متناسب با آن برنامه هایی اجرا می شود و برگزاری برنامه یادبود قربانیان تصادفات ترافیکی شیراز نیز در همین راستا صورت گرفت .

زحمت کش گفت : در شش ماهه نخست امسال 102 نفر از شهروندان ما در تصادفات درون شهری جان باخته اند که این تاسفبار است و این در حالی است که 52 نفر از این تعداد را عابران پیاده تشکیل می دهند و برگزاری چنین برنامه هایی تا حدود زیادی می تواند در کاهش حوادث و تلفات تاثیر گذار باشد .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اظهار داشت : در این میان ما باید همواره به این نکته توجه داشته باشیم که خودرو ها اگرچه در برخی موارد به عنوان دوست ما هستند و در حمل و نقل ما تاثیر دارند . اما در واقع دشمن ما هستند و تخلفاتی نظیر سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم رعایت قوانین در برخی موارد باعث می شود یک سفر تفریحی برای خانواده تبدیل به یک سفر تاسف انگیز شود .

وی از برگزاری المپیک ترافیک و برنامه ها و مسابقات فرهنگی واجتماعی به مناسبت هفته حمل و نقل خبر داد و افزود : در این روز ما شهروند و دانش آموز نمونه ترافیکی را نیز معرفی خواهیم کرد .

 زحمت کش با اشاره به جان باختن تعدادی از عابران پیاده هنگام عبور از زیر پل های عابر پیاده ، در این زمینه هشدار داد و گفت : جان باختن یک فرد در جامعه ما تنها به اندازه 250 میلیون تومان دیه نیست بله این فرد تاکنون میلیون ها تومان هزینه برای جامعه داشته است که با هیچ چیزی قابل جبران نیست .

رئیس پلیس راهور فارس نیز گفت : یکی از مباحثی که تاکنون بر روی آن کمتر کار صورت گرفته و جامعه به آن نیازمند است ، مباحث فرهنگی است . در طول این مدت برای ایمن سازی خودرو ها و زیر ساخت ها ، فعالیت های خوبی توسط سازمان های ذیربط صورت گرفته اما در زمینه های فرهنگی کمتر کار انجام شده است .

سرهنگ عباسی ادامه داد : اجرای برنامه های فرهنگی کار خوبی است اما متاسفانه باتوجه به اینکه ارگان های فرهنگی ما به صورت جزیره ای عمل می کنند تاثیر برگزاری برنامه کم است و هر سازمانی کار خود را انجام می دهد .

وی افزود : در این میان در حوزه عبور و مرور عابرین پیاده در زمینه فرهنگی اصلاً کاری صورت نگرفته و اینکه بیش از نیمی از قربانیان تصادفات شش ماهه اول سال جاری در شیراز را عابرین تشکیل می دهند موید همین امر است .

وی اضافه کرد : باتوجه به اهمیت این موضوع به رسانه ها و صدا و سیما پیشنهاد می کنیم در زمینه عبور و مرور عابرین پیاده فرهنگ سازی کنند و براستفاده از گذرگاه های ایمن عبور عابر ان پیاده از جمله پل های هوایی تاکید کنند

سرهنگ عباسی گفت : در این میان تعداد زیادی از کسانی که در این حوادث جان باخته اند در زیر پل های هوایی عابر پیاده تصادف کرده اند و تا زمانی که خود مردم پای کار نیایند نمی توانیم به نتیجه برسیم و از مردم تقاضا داریم با رعایت قوانین و مقررات ، ما را در کاهش تلفات یاری دهند .

رئیس پلیس راهور فارس ادامه داد : وظیفه پلیس اعمال قانون و مقررات است و درخصوص عبور عابران پیاده از محل های غیر مجاز و چراغ قرمز نیز جریمه ای 3 هزار تومانی در نظر گرفته شده ، اما ساز و کار اعمال این موارد در نظر گرفته نشده است و ما در اعمال قانون برای عابران پیاده با مشکل مواجه هستیم

وی با اشاره به برخورد با تخلفات خودرویی گفت : در طول 7 ماه گذشته 720 هزار خودرو اعمال قانون شده اما این به تنهایی پاسخگو نیست و هرچقدر اینگونه برنامه های فرهنگی بیشتر اجرا شود تاثیر بیشتری بر کنترل تخلفات دارد و از سوی دیگر کنترل تخلفات به صورت مکانیزه و استفاده از دروس نیز می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد و پلیس به تنهایی نمی تواند پاسخگوی برخورد با تمامی تخلفات باشد و باید به سمت مکانیزه شدن نظارت پلیس گام برداریم .

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های مسافربری استان فارس نیز گفت : در طول شش ماهه نخست سال جاری ، 525 نفر در جاده های استان فارس جان خود را براثر سوانح رانندگی از دست دادند که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل 3/9 درصد کاهش را شاهد بودیم .

خواست خدایی اضافه کرد : استان فارس از نظر جاده ای جزء استان های پهناور کشور است بطوری که تنها در نیمه اول امسال 170 میلیون تردد و سفر در کل محور های استان انجام شده و در کل جزء 4 تا 5 استان پر تردد جاده ای کشور هستیم .

وی ادامه داد : از سوی دیگر باتوجه به اینکه فارس یک استان کشاورزی است باعث شده 20 درصد تخلفات جاده ای ما در زمینه موتورسیکلت و 10 درصد مربوط به وانت بارها باشد .

خواست خدایی اظهار داشت همچنین ده درصد از تلفات جاده ای مربوط به عابران پیاده و 50 درصد دیگر را خودرو های شخصی تشکیل می دهند .

وی اضافه کرد : در این میان عواملی از جمله گستردگی استان و طول جاده های ما ، دست به دست هم داده تا تلفات جاده ای ما نسبت به کشور بیشتر دیده شود این درحالی است که اگر میزان تردد در جاده های ما را محاسبه کنید نسبت به دیگر استان ها در تلفات تصادفات جاده ای در رده 14 و 15 کشور هستیم .

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های مسافربری استان فارس گفت : البته در طول این مدت فعالیت های خوبی در راستای کاهش تلفات جاده ای استان صورت گرفته و یا در حال انجام است که از جمله آن ها ساخت تعدادی بزرگراه و آزاد راه است که برخی به پایان رسیده و بخشی هنوز در حال کار است و از سوی دیگر تعداد زیادی از نقاط خطرناک جاده ها نیز تاکنون اصلاح شده است .

وی افزود : از سوی دیگر طی این مدت علاوه بر محور اصفهان شیراز چندین محور دیگر از جمله سروستان و سپیدان نیز به دوربین های ثبت تخلفات رانندگی مجهز شده اند .

خواست خدایی با مثبت ارزیابی کردن اجرای برنامه های فرهنگی در راستای کاهش تلفات ، گفت : هرچقدر ما بتوانیم به مردم یادآوری کنیم که چه مواردی باعث وقوع این حوادث و تلفات است و یک لحظه غفلت می تواند کام آن ها را در یک سفر تلخ کند ، کارخوبی است و اجرای این برنامه ها تاثیر مثبتی برکاهش تلفات دارد .

تاریخ ثبت خبر : 1394/09/04 -   تاریخ خبر : 1394/09/04 - کد خبر : 8526 تعداد بازدید : 152